top of page

Pausa problemmätaren

Känner du dig ängslig? Är du orolig för hur det ska gå för ditt barn i skolan? Är du orolig för klimatet? Är du orolig för framtiden? Är du orolig för hur din pension ska bli? Är du bekymrad över din ekonomi?


Pausa problemmätaren i ett ögonblick. Medan du läser detta. Pausa den.


Läs nu följande och gör sen som det står i punkterna. D.v.s läs alla fyra punkter och gör sen så. Våga testa: 1. Blunda 2. Slappna av i dina muskler. Låt axlarna få sjunka lite. Slappna av i fingrar och tår. Spänn inte pannbenet. Slappna av. När du tror att du inte kan slappna av mer så kan du det lite till. 3. Ta nu många långsamma och djupa andetag och andas ut dem långsamt. Känn efter hur de fyller och tömmer dina lungor. Hur de expanderar och går tillbaka. Känn efter hur du tar kontakt med din kropp. Kanske för första gången på länge. 4. Gör detta i några sekunder och gå sedan tillbaka till denna text.


Jag hoppas du gjorde ovanstående. Våra kroppar behöver sådana ögonblick varje dag.


Problemmätaren du har stängs aldrig automatiskt av. Du behöver därför lära dig att stänga av den. Om du gjorde som jag skrev i punkterna ovan tog du kontroll över dig själv. Du gav dig några sekunder till att vila, till att andas, till att vara. Din kropp behöver det. Du behöver det. Om du gjorde som jag skrev ovan så stängde du av problemmätaren. Kändes det bra?


I dag, oavsett vad, ska jag stänga av problemmätaren.

Under tiden du gjorde det fanns allt som du anser vara problem kvar. Ingenting förändrades. Ingenting. Vad som förändrades var du. Därför att du valde att ta tillbaka kontrollen över dig själv. Du samlade dig. Du i den helheten du är vilade.


Fina du, problem löses inte genom att man förstorar upp dem och försvinner inte genom att man konstant går och tänker på dem. Det som riskerar att försvinna är livsglädjen, livslusten, nattsömnen, tryggheten. Tids nog börjar hälsan bli sämre. Kroppen tar stryk. Och på det sen relationer. Det är en ont mönster man behöver lära sig att bryta. Du, när jag ändå har dig här, varför inte testa att en dag i veckan säga till dig själv följande: I dag, oavsett vad, ska jag stänga av problemmätaren. Jag ska lita på att min hjärna fungerar som den ska och att den förvarnar mig om riktig fara uppstår. De problem jag tror mig ha får vänta tills i morgon. Och så gör du så att du ger dig en dag i veckan att fokusera inåt istället för utåt. Du kommer inte att lösa någonting som du anser vara problem som behöver lösas. Du kommer däremot att få ork att nästa dag eller dagen efter kunna det.


Bara ett tips av omtanke. Daniel Ps. Glöm nu inte att många av mina böcker, framför allt de om personlig utveckling, finns att köpa för endast 100 kr! Ds



276 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page